När PSU:n till min stationära dator dog blev hårddisken med sparfilen till Amnesia: The Dark Descent strömlös, och det ser ut att kunna ta ett tag innan jag kan liva upp den och återuppta Amnesia. Synd, då mina första två timmar med spelet var väldigt trevliga. Spelet var mer strukturerat än jag hade föreställt mig, vilket i sig betyder varken bra eller dåligt men som för backloggandets skull var en bonus då man fick en känsla av progression. Jag siktar absolut på att ta upp Amnesia när jag får möjlighet, men för nu har jag inget annat val än att gå vidare.
Nästa på listan, Halo: Reach. Redan när jag gjorde backloggen hade jag klarat drygt hälften av spelet, och i nuläget har jag bara två-tre uppdrag kvar. Halo: Reach… har inte en intressant kampanj. Visst, man har försökt göra den betydligt mer cinematisk än originaltrilogin, men det finns för mycket aspekter som helt enkelt inte håller måttet. Det är tekniska detaljer såsom ljud- och färg-balans, där det ibland är svårt att höra vad som sägs i cutscenes pga musik och andra ljud, och för det mesta är det svårt att se vad man skjuter på då många miljöer är på tok för mörka och fiender alltför otydliga, i synnerhet i split-screen co-op. Oftast går man på färgen på hårkorset, som blir rött när man har en fiende i sikte. Det är röstskådespelet, som känns varken inlevelserikt eller genomarbetat. Men framförallt är det manuset de ska leverera. Varenda dialog i alla Halo-spel är gjord för att vara trailer-material – fåordigt och fullspäckat med one-liners.
Jag har alltid gillat Halo-universumet och den huvudsakliga designen. Man är en supersoldat i rymdrustning som sprayar från höften på aliens som säger BLAARGH! och använder vapen som låter pyu-pyu, allt på en smal cylinderformad rymdstation/planet/whatever. Men så coolt som Halo är i grund och botten, lika osmaklig är mycket av presentationen av det. Reach spelar som ett Halo ska vilket ger en hjärndöd tillfredställelse för en timme åt gången, men vad gäller berättelsen längtar jag till Halo 4 som ska ha förbättrat den biten avsevärt.
Köpte Halo Reach när det var nytt och jag har för mig att vi var ett gäng som co-opade oss igenom det och då hade rätt kul. Kanske var det just co-open som var nyckeln till det.