Att spekulera kring spelbetyg är inte helt enkelt, det är svårt att avgöra om ett spel kommer bli bra utifrån bilder och videoklipp. Det är enklare att utgå ifrån vilken utvecklare som ligger bakom spelet i fråga och utifrån de förväntningar som ligger på spelet. I vår Metacritic-tävling bestämde vi oss för ett antal spel, inte nödvändigtvis för att vi hade starka åsikter, eller kunde speciellt mycket om dem. Vi bestämde oss helt enkelt för ett gäng intressanta titlar.
I början av sommaren satte vi snitten, bestämde oss för att göra en tävling av det hela och att vi skulle skriva något om den. Poängen i tävlingen delas ut så här: Prickar man ett man det exakta snittbetyget (som mäts onsdagen veckan efter att spelet släppts i Sverige) utdelas tre poäng, är man ett poäng ifrån snittet delas två poäng ut och två poäng ifrån ger en poäng. Enkelt nog. Nu över till tävlingens första spel – Deus Ex: Human Revolution, som landade på 88 i snitt.
Jonas (gissat snitt 85): ”Jag är faktiskt rätt förvånad att spelet fått så bra mottagande, och ska jag vara helt ärligt hade jag nog varit rätt förvånad om det snittat in på mina uppskattade 85 också. Inte för att spelet är dåligt (jag har inte testat det än, så jag vet faktiskt inte), utan för att det kändes som ett svårt spel att lyckas med. Jag vet inte riktigt varför jag gissade så högt. Jag hade nog räknat med ett par tidiga positiva recensioner, följt av en strid ström av mer dämpade starka sexor och sjuor. Men Deus Ex verkar ju faktiskt blivit ett genuint bra spel, och det får väl åtminstone vara någon slags tröst till att jag blev utan poäng i denna omgång.”
Fredrik (gissat snitt 82): ”Okej, jag satte tydligen ett för lågt betyg på Deus Ex. Egentligen av två rimliga anledningar. Bortförklaring 1: Jag utgick ifrån att förväntningarna på spelet var skyhöga, och så var det nog, vilket skulle leda till en massa besvikna spelskribenter, vilket då skulle leda till en betyg som var mer försiktiga. Inte dåliga, men försiktiga. Bortförklaring 2: Jag har aldrig fallit för Deus Ex-hysterin och följde mitt hjärta och det ska man såklart aldrig göra. Nu har jag köpt spelet.”
Tompa (gissat snitt 84): ”Betygen på Metacritic är uppenbarligen missvisande eftersom de ligger på 88 och inte på 84. Det är allt jag har att säga om den här saken. Vidare till nästa deltävling.”
Daniel (gissat snitt 87): ”Stabil och enkel seger i första omgången med två färska poäng till mig. Känns bra att lämna de andra bakom mig stampandes på noll. Jag erkänner motvilligt att jag faktiskt inte spelat det första Deus Ex utan bara tagit del av alla hyllningar spelet fått genom åren. Ska jag vara helt ärlig så har jag inte haft järnkoll på innehållet utan drogs tidigt med av alla superläckra trailers som släpptes. Å andra sidan kändes det som att sci-fi á la Matrix och Blade Runner inte kan gå fel.”
Ställning just nu: Daniel: 2 p | Fredrik: 0 p | Jonas: 0 | Tompa: 0 p
Komplett lista för vår Metacritic-tävling hittar du här.
Tvspelsdagboken vs. Metacritic: Bodycount
Tvspelsdagboken vs. Metacritic: Driver San Francisco
Tvspelsdagboken vs. Metacritic: Deus Ex
på min skärm står det 89…
Då har den gått upp. Därför vi valde en specifik dag vi mäter på så vi inte börjar gräla om det senare 🙂