Igår blev det många diskussioner på nätet när Double Fine startade upp en insamling till sitt nya äventyrsspel, en helt ny tanke där spelarna ska stå för finansieringen. Med tanke på att målet var att samla in $400 000 på 30 dagar och att de nu har kommit upp i hela $1.3 miljoner får man väl se det som en enorm succé. Här kan vi snacka om konsumentkraft. Mer information om hela proejektet finns här.
Ett intressant rykte som dök upp häromdagen är att Ipad 3 kan vara på gång och kanske hitta ut till butikerna redan under mars månad. Den tredje iterationen sägs ha en ny skärm (samma som Iphone 4 & 2048×1536), vara ungefär lika till stor som sin föregångare och så klart bli något kraftfullare. Jag har länge sneglat på att köpa en Ipad och nu kanske det är dags.
Känns inte som den säkraste hundralappen man investerat, det senaste Double Fine spottat ur sig har ju inte alltid varit briljant direkt. Samtidigt intressant att se vad dom kan hitta på när inte kostymerna får lägga sig i. Ett kul och viktigt initiativ hur det än blir.
Double Fine har väl inte gjort något dåligt spel efter Psychonauts (som absolut inte var dåligt), och det var väl deras första titel? Brütal Legend var ett bra spel, Costume Quest var väl OK, Trenched fick väldigt fin kritik och Sesame Street tror jag också godkända recensioner. Har jag missat något? Juste det, Stacking, det var ju också bra…
OMG Pelle! Psychonauts slår ju alla andra spel dem gjort! Är så jefla bra. 🙂
Men hur som, jag investerade min hundring på teamet Tim Shafer och Ron Gilbert inte på Double Fine. Dessutom är det som Jonas säger en kittlande känsla att gå runt kostymer och studiegrupper.
Fan vad jag hoppas på en nostalgitripp utan dess like. Det var deras spel som gjorde att jag började spela över huvud taget. 😀
Gillar nya taglinen. 🙂 Någon som plockat upp fallout igen?
Någon har missförstått den andre, om det lät som att jag var ironisk så var det ett misstag för Psychonauts ÄR ett bra spel, inget snack om den saken. 🙂
Phu….tänkte väl…
😀
Vet inte om du syftade på mig Pelle, men jag skrev aldrig dåligt. Vägen från briljant (Full Throttle, Monkey Island) till OK (Costume Quest) är ganska lång. Double Fine har gjort en hel del OK spel. Brutal Legend har jag testat av några timmar och det gillade jag faktiskt skarpt. Angående Stacking så led jag väl förvisso bara igenom demot, men det var inte OK någonstans. Kändes faktiskt riktigt oinspirerat. Ett klassiskt peka-och-klicka-spel som detta ser jag dock verkligen framemot, kan bli hur bra som helst! 🙂
Jag kanske är helt bortkollrad, men jag trodde att Double Fine grundades av Tim Schafer inför Psychonauts och att Full Throttle och Monkey Island utvecklades av LucasArts när Schafer var där…
Förövrigt trodde jag att Grim Fandango var Schafers riktiga fjäder i hatten, men jag har aldrig spelat det själv…
Du har absolut helt rätt Pelle, och det är många som ser Grim Fandango som Schafers främsta merit. Vad jag menar är att pengarna som satsas, dom satsas på Tim Schafer (och Ron Gilbert). Men efter deras storhetstid under 90-talet så har vi sett Brutal Legends och vi har sett Costume Quest (och en del annat av varierande kvalité). Två spel som i min bok, av det jag testat, kan klassas som ”bra” men absolut inte briljanta (som deras tidigare spel). Det är därför jag inte klassar investeringen som ett ”säkert kort”. Men jag vill givetvis understryka att jag tycker initiativet är helt fantastiskt och jag hoppas fler indieutvecklare gör liknande saker i framtiden, för det är ett utmärkt sätt att finansiera indiespel på.
Jag håller helt med.