Retro, nytt och allt däremellan.

Dag 2462: Retrotestat – Gradius (PCE)

Konamis Gradius släpptes lös på världen i Maj 1985 och skulle sen portas till alla möjliga tänkbara konsoler och datorer. Det är en klassisk shoot ’em up i många bemärkelser. Bland annat så var det till Gradius som den klassiska Konami-koden sattes i verket. Ni vet, upp upp, ner ner och så vidare. Anledningen till att koden behövdes var för att Gradius är svårt, riktigt jäkla svårt.

Gradius lider av samma problem som många shooters från den eran. Dör du kan du lika gärna starta om spelet. För om ditt skepp träffas av fiendeeld eller kraschar in i något tappar du alla dina power-ups och om det händer, som det brukar för mig, på spelets fjärde bana så är möjligheterna nästan obefintliga att samla ihop tillräckligt med nya power-ups för att komma vidare.

PC Engine-versionen av Gradius är en stabil sådan, för det mesta i varje fall. Spelet lider av en hel del slow-downs som ibland kan kännas som en hjälpande hand men som oftast bara ställer till det. Speciellt tydliga blir dessa när man har lyckats uppgradera sitt skepp till max (med eller utan Konami-kod…) då spelet tycks ha fått en stor skål sirap hällt över sig.

Det är svårt att återvända till Gradius och har du inte varma minnen av spelt sen tidigare kan det vara extra svårt. Spelet är för brutalt och oförlåtande vilket gör att jag oftast bara orkar starta om det ett par gånger innan jag stänger av det och ställer upp det på hyllan igen. Men det betyder inte att Gradius är ett dåligt spel på något vis, åldern börjar bara ta ut sin rätt (både för spelet och för mig). Idag föredrar jag nog att istället spela Parodius Da! till PC Engine, eller någon annan konsol, om jag vill mätta mitt Gradius-behov. Lustigt nog har parodin åldrats bättre än originalet. Betyg 3/5


För ordningens skull följer här listan över mina system med avdammade spels titel intill varje enhet.

Stationärt:
Sega Master System/Sega Mark III
Sega Mega Drive (TMNT: The Hyperstone Heist)
Sega Mega CD
Sega Saturn (Shinobi X)
Sega Dreamcast
NES/Famicom
Super Nintendo/Super Famicom
Nintendo Gamecube
Wii
Wii U
Playstation (Gunners Heaven)
Playstation 3
Playstation 4 (Day of the Tentacle)
Xbox
Xbox 360
Xbox One
PC Engine (Gradius)
Bärbart:
Gameboy
Gameboy Advance (Castlevania Harmony of Dissonance)
Nintendo DS
Nintendo 3DS
PSP (Castlevania: The Dracula X Chronicles)
PS Vita

1 kommentar

  1. Daniel

    Lyckades aldrig klara hela då det begav sig.