Att köpa abonnemang som binder dig till en telefonoperatör under 1-2 år är vi vana vid sedan länge. Men att samma sak sker på konsolmarknanden måste vara något helt nytt. Idag läste jag nämligen på Joystick om att Microsoft nu provar att sälja Xbox 360 för 99 dollar, förutsatt att du binder dig som så kallad guldkund för Xbox Live under två år. Och det är här man borde inse att det är en riktigt dålig deal, då de vill ha 15 dollar i månden av dig under de två åren. Det vill säga en betydligt högre kostnad totalt sett än om du köper dina Live-abonnemang på annat håll. Tydligen ska detta erbjudande endast finnas i Microsofts affärer (16 st) i USA och är klassat som ett pilotprojekt.
Detta får mig också att fundera över hur affärs- och prismodellerna kommer se ut under nästa generation. Drar man fler paraleller till mobilmarknandnen och leker med tanken att det är dit vi skulle vara på väg så uppstår en del frågor. Microsoft vill tjäna mer pengar när du är uppkopplad och använder deras tjänster. För att göra detta måste de ha ett grunderbjudande och sen en rad olika plusmenyer, det är så man får bra marginal.
Här finns dock ett par fallgropar och funderignar kring hur marknanden kan reagera. Att gå emot konsumenterns vanor och förväntningar på en etablerat produkt (Xbox Live) är inte helt lätt så därför bör ingen radikal höjning aktuell tänker jag. På PC och PSN är det ju gratis och trogna Microsoft-kunder har vant sig vid att betala någonstans mellan 300-600 kronor för ett år. Däremot är det lättare att segmentera upp målgrupperna som är beredda att betala lite mer för det där lilla extra. Titta bara på CoD Elite, jag har en känsla av att de drog in mycket pengar på den produkten i förhållande till insatsen. Jag tror definitivt att det kommer bli fler prisnivåer under nästa generation.