Jag erkänner, jag hade fel. Jag var rätt övertygad om att Kinect inte skulle bli någon större succé. Så blev inte fallet. Microsoft har nu stolt meddelat att man lyckats kränga 10 miljoner Kinect-enheter sedan den släpptes i höstas. Detta ger dessutom Microsoft en plats i Guinness Rekordbok i kategorin ”snabbast säljande elektronikprodukt för konsumentmarknaden” (löst översatt). Under sina första 60 dagar sålde man i snitt 133.000 enheter per dag. Helt klart imponerande. Vad som inte riktigt är lika imponerande är att man faktiskt bara lyckats sälja drygt ett Kinect-spel i snitt per Kinect. Oavsett om Microsoft officiellt tycker detta är bra, 10 miljoner sålda Kinect-spel ser förstås bra ut på papperet, så är det knappast något dom är helt nöjda med bakom stängda dörrar.
Tyvärr ser det ju inte heller helt ljust ut på spelsidan framöver. Verkar helt enkelt som spelutvecklarna inte riktigt vet hur dom skall utnyttja tekniken än, för med 10 miljoner Kinect sålda borde i alla fall viljan finnas där. Child of Eden från Tetsuya Mizuguchi (Rez, Lumines, Space Channel 5) är väl det som ser mest lovande ut och fick goda omdömen när det visades upp på E3 förra året, men kan kanske bli lite för hardcore för att nå ut till den breda massan. Ubisoft har något Michael Jackson-dansspel på gång, medan Microsoft jobbar på ytterligare ett meningslöst avatar-experiment. Twisted Pixel (Maw, Splosion Man) utvecklar The Gunstringer som förvisso ser charmigt ut, men av det som visats upp hittills inte mer än en skjutare på auto-pilot där man ska stå och vifta framför kameran.
Tekniken bakom Kinect är imponerande, och jag tror absolut det finns potential i hårdvaran. Finns mängder av intressanta hemmaprojekt på internet där man utnyttjar kameran på alla möjliga och omöjliga sätt. Frågan är dock när det första riktigt häftiga spelet kommer, för där har Microsoft fortfarande mycket kvar att bevisa för mig.