Free2Play är ett uttryck som etablerat sig allt mer de senaste åren och tycks poppa upp lite var stans nuförtiden. Det pratas om att det är framtiden och Crytech har tydligen sagt att de förväntar sig att alla deras spel kommer följa den modellen i framtiden. Anledningen till att jag väljer att lyfta fram detta just idag beror mycket på de intressanta krönikor som Thomas Arnroth skrivit på Fz.se de senaste veckorna (krönika 1, krönika 2). Jag tycker att han på ett bra sätt lyfter fram problemetiken och jag gillar att han faktiskt försöker vara med och påverka spelbranschen till det bättre.

Det är inte rimligt eller speciellt etiskt att designa spelkoncept där man i princip tvingar spelaren att genomföra köp för att ta sig vidare. För att inte tala om vilka situationer man försätter spelande barn i, och att det förstås är något spelutvecklarna är medvetna om. Utvecklarna har tydligen till och med så lite skam i kroppen att de har mage att ta hundratals kronor för något så trivialt som utökat maxliv. Thomas har rätt, vi måste vara med och påverka när vi kan, där vi kan.

Att det finns sådana enorma pengar att tjäna på dessa målgrupper är förstås skrämmande eftersom det ställer en hel del frågetecken kring framtiden, inte minst när jag tänker på Sony och Microsofts kommande konsoler. Free2Play är en intressant tanke och ett koncept som med rätt utveckling kanske kan fungera bra, men vi behöver helt klart vara på tårna. Snart är det inte bara fusk i syfte att levla snabbare vi behöver betala för, utan kanske även bensin i bilspelen om vi inte passar oss. Det kan finnas folk där ute som faktiskt kommer betala, medvetet eller omedvetet.

Thomas Arnroth pratar om skräckexempel med Free2Play i Gomorron Sverige (06:35).

Med risk för att bli tjatig kan jag inte låta bli att lyfta fram Playstation Plus ännu en gång i veckans fynd eftersom Spec Ops: The Line blir tillgängligt på tisdag. Det är förvisso ett spel jag gärna vill äga ett fysiskt exemplar av men ändå. Spec Ops: The Line är dessutom ett spel som blivit rätt så omtalat för sitt berättande vilket gör att jag haft det på spelradarn sedan det släpptes sommaren 2012.