Jag har tidigare skrivit någorlunda informativt om Nintendos och Ubisofts visningar och mindre informativt om Sonys konferens. Jag var nöjd över Nintendo som visade lite av mycket, främst med en glimt av ett nytt Zelda. Vad jag särskilt uppskattar är att de tar några minuter för att prata om spelet, dess utveckling och vision på ett sätt som känns väldigt genuint.
Det fanns små glimtar av den attityden i Sonys konferens. Media Molecule annonserade sitt spel på helt rätt sätt – de gick upp på scenen och spelade det, och hade roligt medan de gjorde det. Alla projekt är självklart inte redo att visas i sin helhet på detta sätt, men det betyder inte att man inte ska säga något om dem. Om Sony bara visat någonting om The Last Guardian – intervjuer med utvecklare, några skärmdumpar, concept art – hade jag blivit lugn över att spelet fortfarande existerar.
Därför måste jag ta avstånd från Daniels åsikt att EA:s konferens var en besvikelse för att vi inte fick se tillräckligt av vissa titlar. Jag uppskattar verkligen det Electronic Arts gjorde med sin tid på scénen. De gav utrymme till utvecklare att prata om vad de höll på med, och hoppade över häftiga men intetsägande trailers. De övertygade mig om att DICE, Criterion och BioWare arbetar passionerat med sina projekt, och att de har en respektfull attityd till fans, källmaterial och arbetarnas integritet. Spelen är långt ifrån färdiga, och man brydde sig inte om att hävda något annat.
Jag ser gärna att EA fortsätter på sin inslagna väg, och att Ubisoft och Sony tar efter. Ärlighet i kommunikationen och respekt gentemot konsten, fansen och arbetarna höjer mina åsikter om ett företag, och gör mig mer benägen att köpa dess produkter. Vad gäller spel finns det även ett värde i mystik – jag vill veta att jag inte vet allt. Att utforska en karaktär, en berättelse, en nivå eller en hel värld är det finaste för mig i spel, och Nintendo och EA talade rakt till mitt hjärta under E3 2014.