Batman: Arkham Asylum var unikt på många sätt. Först och främst var det bra, riktigt jäkla bra. Ingen hade förväntat sig det, Batman dök upp, som sig bör, från ingenstans. Spelet hade egentligen allt. Ett bra och tillräckligt djupt slagsmålssystem, mörka passande miljöer och smarta pussel. Ingen hade gjort något liknande tidigare och ingen har lyckats uppnå samma resultat efter. Arkham Asylum var som sagt, riktigt bra. Frågan är då hur man följer upp ett sådant spel?
Rocksteady visste hur. De valde att förbättra vissa saker, lägga till andra. Skapa en helt ny värld, som verkligen känns annorlunda, utan att egentligen ändra speciellt mycket alls. Allt snack om att det nu skulle bli en helt öppen värld var mest just snack. Det är fortfarande linjärt även om man nu fritt kan svinga sig runt i det nya superfängelset – Arkham City. En fungerande paradox. När det kommer till kritan är det mest en uppdatering av Asylum, en uppdatering som recensenter världen över tycks vara hopplöst förälskade i. Vissa går så långt som att påstå att det är ett av den här generationens viktigaste spelsläpp, andra är något mer sansade men håller knappast tillbaka med superlativen. Arkham City har, baserat på 57 kritikers åsikter, landat på metabetyget 95. Inte så pjåkigt.
Fredrik (gissat snitt 87): ”Jag hade väldigt svårt att se Rocksteady Studios chockera oss på samma sätt den här gången. Antingen skulle de satsa för mycket på att skapa en öppen värld vilket jag inte alls var sugen på. Eller så skulle det bli samma lika som Asylum. Jag trodde på ett högt snitt men inte i närheten lika högt som det blev. Jag kommer aldrig misstro Rocksteadys kapacitet att förfina och utveckla, utan att förstöra, igen.”
Jonas (gissat snitt 94): ”När jag såg Arkham City visas upp på E3 i år kände jag att det var något stort på gång. Det såg helt enkelt ut som den bejublade föregångaren, men med precis den nivå av förnyelse och finputsning som en riktigt lyckad uppföljare behöver. Jag säger inte att jag inte tvivlade lite på mig själv när jag valde att gissa på galna 94 i snitt, och det är faktiskt ganska sjukt att inte ens den gissningen räckte ända fram. Men det är bara att ta av sig hatten för Rocksteady och gratulera dem för ett väl utfört arbete, och kanske framförallt mig för att välförtjänt återta ledningen i denna tävling.”
Daniel (gissat snitt 89): ”Att Batman skulle återuppstå och briljera i spelens underbara värld var det nog få som trodde innan Arkham Asylum släpptes, mig själv inkluderad. Att den på den tiden okända studion Rocksteady kunde trolla fram mästerverk med allas vår läderlapp blev en positiv överraskning. När jag drog till med 89 visste jag inte mer än att den första delen blev tokhyllad och var därför inne på samma linje som Fredrik. Det är snudd på sjukt att det snittar så högt som 95? Är det verkligen så bra? Det är väl på tiden att jag plastar upp Arkham Asylum snart så jag kan köpa uppföljaren med gott samvete.”
Thomas (gissat snitt 90): ”Konstaterar kallt att jag alltid är nära, men aldrig tillräckligt nära. Dessutom är det alltid nån annan som är tillräckligt nära för att ta poäng. Batman stärker min jumboplats i tävlingen men eftersom förra spelet var så bra tänker jag ändå offra speltid på honom när jag väl har råd/tid. Damn you Batman.”
Komplett lista och regler för vår Metacritic-tävling.
Ställning just nu: Daniel: 3 p (-) | Fredrik: 6 p (-) | Jonas: 7 p (+2) | Tompa: 2 p (-)
Sjukt att jag har lyckats pricka alla rätt hittills! 🙂