Need for Speed är en riktigt gammal räv i racinggenren och det har släppts hela 26 spel i serien sedan den gjorde debut 1994. Det måste ses som beundransvärt att Electronic Arts haft förmågan att hålla serien vid liv så pass länge, ett nästintill omöjligt uppdrag kan man tycka.
Serien har av naturliga skäl ändrat inriktning både en, två och tre gånger under årens lopp. Det började med arkadracing med exklusiva sportbilar på landsväg under en lång period för att sen övergå till fokus på racing á la The Fast and the Furious i och med Underground-spelen. Någonstans däremellan hann de även med att prova rally faktiskt, vilket inte kändes som en helt naturlig utveckling av serien.
När så den nya generationens konsoler släpptes var det snudd på givet att ett NFS-spel skulle släppas ganska snart. Den här gången blev det en öppen storstad och de berömda polisjakterna gjorde comeback igen. Följande år, 2006, blev det fokus på japansk undergroundracing i ”Carbon”, vilket följdes upp av ett mer storydrivet spel i ”Undercover”. Just dessa två får nog dock ses som de svagaste spelen på mycket länge. Det var också efter detta som serien bytte inriktning totalt och försökte konkurrera med de mer realistiska bilspelen i och med Shift 1 (2009) & 2 (2011), vilket de gjorde med ganska bra resultat.
År 2010 lät man Burnout-studion Criterion gå tillbaka till seriens rötter och leverera ett mer klassiskt Need For Speed som togs emot väldigt bra. När ”NFS: The Run” utannonserades hade man återigen bytt fokus i hopp om att kunna leverera en bättre storydriven bilspelsupplevelse. Ett snitt på 67 visar att det gick sådär, om vi ska vara snälla. Hur vi tänkte om The Run kan du ta del av nedan.
Fredrik (gissat snitt 70): ”Jag har aldrig tyckt att Need for Speed-spelen varit speciellt märkvärdiga. Jag känner varken nostalgi eller nyfunnnen lycka. Visst gjorde Criterion ett bra spel med Hot Pursuit, men Criterion brukar göra bra spel och för min del får det gärna återgå till att fokusera på Burnout. När nu Blackbox är tillbaka vid rodret blir det som vanligt mediokert.”
Daniel (gissat snitt 69): ”Need for Speed-serien har alltid haft en väldigt speciell plats i mitt hjärta ända sedan jag spelade NFS 3: Hot Pursuit första gången 1998. Ett bilspel som utan tvekan skulle kvala in på en topp tio-lista över de bästa bilspelen genom tiderna. Detta har gjort att jag alltid haft höga krav på nya spel i serien eftersom de aldrig har nått hela vägen fram till NFS 3s nivå. Närmast kom de 2010 med Criterion-utvecklade Need for Speed: Hot Pursuit som var riktigt bra. The Run har inte mycket gott att säga om även om det fanns viss potential i road-trip-racing-konceptet. Känns lite tungt att ha så pass rätt och ta poäng den här gången.”
Thomas (gissat snitt 68): ”Inte helt ute och cyklade på denna titel som jag faktiskt vet väldigt lite om. Tyckte att 67 lät som en bra summering, och kritikerkåren höll nästan med mig i alla fall.”
Jonas (gissat snitt 67): ”När jag läste om The Run första gången tänkte jag direkt på Cannonball Run. Min fantasi skenade iväg om ett fantastiskt äventyr över dom amerikanska slätterna. Det visade sig ju dock ganska snabbt att Blackbox inte riktigt delade min vision. Eller så gjorde dom det, men att budgeten var för snål. Hur som helst kan vi väl konstatera att detta inte blev någon höjdare, men jag kan väl åtminstone trösta mig med att min ledning i denna tävling känns säkrare än någonsin.”
Komplett lista och regler för vår Metacritic-tävling.
Ställning just nu: Daniel: 7 p (+1) | Fredrik: 8 p (-) | Jonas: 13 p (+3) | Tompa: 6 p (+2)
Så kom det en tävling till direkt, tack för det. Precis som ni hörde min önskan. Undrar hur ni gör när ni gissar dock. Det jag har sett av dessa tävlingar är att ni är farligt lika varandra i gissningarna. Hmmm…
Ja, vi pratade om spelen och spekulerade kring betyg, så därför är nog gissningarna ibland ganska lika. Nästa omgång kör vi nog i blindo, men det är roligt att hetsdiskutera saken innan också.