Retro, nytt och allt däremellan.

Tvspelsdagboken vs. Metacritic: Prototype 2


När första Prototype kom ut var det i hård kamp med Infamous för att locka fans av öppna världar. Tydligen klarade sig Prototype tillräckligt bra för att en ny del skulle få chansen. Men i ärlighetens namn är nog Prototype 2 ett sådant spel många blev förvånade över. Men spelet tycks sälja bra och toppar bland annat listorna i England. Antagligen hjälper bristen på konkurrens.

Protoype (ett) var ett helt okej spel, men med en del brister. Typiska brister för ett spel av det här slaget. En hel del buggar och fruktansvärt tråkiga sidouppdrag. Har tvåan ryckt upp sig? Njae, inte direkt. Ettan snittar 78 medan tvåan har slunkit ned till 75. Bör dock tillägas att vår bedömning utgår ifrån Xbox-versionen och att Prototype 2 till Playstation 3 faktiskt ligger på 81. Om det beror på snällare recensenter eller att PS3-versionen faktiskt är bättre låter vi vara osagt. Vi tänkte följande.

Daniel (gissat snitt 78): ”Har lite samma relation till Prototype som Jonas skriver om nedan och det är heller inget spel som jag provspelat. Jag utgick främst från hur Prototype togs emot av recensenterna när jag gissade på uppföljarens snitt. Och helt fel ute var jag uppenbarligen inte, tyvärr var jag inte tillräckligt vass i min gissning. Jag lyfter på hatten för Jonas som kan bli historisk med med två raka segrar i vår Metacritic-tävling. Två spel kvar i tävlingen.”

Jonas (gissat snitt 75): ”Min enda relation till Prototype är att jag kommer ihåg det som spelet som släpptes ungefär samtidigt som hypade Infamous, två spel som såg misstänksamt lika ut. Lite som när Armageddon och Deep Impact nådde biograferna samma år från ingenstans. Hur som helst spelade jag aldrig Prototype och Infamous föll mig aldrig riktigt i smaken. Vad jag däremot gillar är att Prototype 2 snittar 75 på Metacritic, precis vad jag trodde.”

Tompa (gissat snitt 71): ”Jag visste verkligen inte alls vad detta var när poängen sattes, och hade jag vetat det jag vet idag hade jag satt 75. Men men, nu hamnar man precis ute i kylan igen. Som vanligt. Tycker vi borde inrätta ett pris för den moraliska vinnaren också. Morr.”

Fredrik (gissat snitt 69): ”Jag gillade verkligen inte första Prototype, jag gav det en chans men orkade inte. Därför var min gissning lite väl mycket utifrån hjärtat. Hade hjärnan fått vara med lite kanske jag hade plockat poäng.”

Komplett lista och regler för vår Metacritic-tävling.

Ställning just nu: Daniel: 5 p (-) | Fredrik: 9 p (-) | Jonas: 15 p (+4) | Tompa: 3 p (-)

3 kommentarer

  1. Andi

    Slunkit var ett roligt ord, ska börja använda det mer. Kul tävling, heja Tompa.

  2. Pelle Duveblad

    Skillnaden i Metascore mellan PS3- och XB360-versionerna beror på att PS3-resultatet bara baseras på 20 recensioner medan 360-betyget grundas på 43 recensioner (varav många är ämnade för båda versionerna). Det gäller i ca 95% av fallen där det skiljer i Metascore mellan 360 och PS3, framför allt Sony dragit det längsta strået (då det varit vanligt att spel utvecklas till 360 och portas till PS3).

  3. Pelle Duveblad

    där Sony*