Det är nu lite drygt 4,5 år sedan The Darkness släpptes, då med den svenska Uppsala-studion Starbreeze bakom spakarna. Att spelet var baserat på en serietidning var det kanske inte alla som hade koll på, däremot visste man att Starbreeze gjort underverk med The Chronicles of Riddick några år tidigare, vilket förstås var en bra förutsättning för att de även skulle lyckas med The Darkness (82 på metacritic).
Uppdraget att utveckla uppföljaren landade på Digital Extremes (Pariah, Dark Sector, Unreal Tournament 2003/2004, Homefront) och vi alla var ganska säkra på att det skulle kunna bli rätt bra, trots att vissa av deras tidigare titlar inte riktigt nått hela vägen fram. Kritikerna verkar vara eniga om att det är en värdig uppföljare som på många plan är betydligt vassare än sin föregångare, dock utan att briljera. Förutom en kort kampanj så lyfter man fram både berättandet, det visuella och de brutala actiondelarna som genomarbetade och underhållande. Till slut landade The Darkness 2 på respektabla 80 i snitt på metacritic.
Fredrik (gissat snitt 81): ”Min relation till The Darkness är minst sagt begränsad. Jag spelade väldigt lite av del ett och har ingen som helst koll på serietidningen. Faktumet att utvecklandet gått från Starbreeze till Digital Extremes gjorde mig också lite ledsen. Magkänslan var först att det här skulle bli ett ganska platt spel men efter att faktiskt ha spanat in spelet lite extra, ökade jag på min ursprungliga gissning med några poäng. Det gjorde jag rätt i och landade bara en ynka poäng från metacritic.”
Daniel (gissat snitt 83): ”The Darkness var en trevlig överraskning 2007 och faktiskt lite av ett underskattat guldkorn i mina ögon. Framförallt lyckades det med stämningen, karaktärerna och berättandet på ett mycket bra sätt. Har därför länge sett fram emot en uppföljare och i många år verkade det som att den aldrig skulle bli av. Den här rundan borde jag ha fått med mig åtminstone en poäng men tydligen så hade jag inte riktigt läst reglerna ordentligt, för så blev det icke. Jag som hängt upp alla mina gissningar på en strategi kring +/- 3…”
Thomas (gissat snitt 81): ”Jag har aldrig spelat dessa spel och känner inte till så mycket mer än det jag beskådat i diverse trailers av förra utgåvan. Det kändes inte som något spel som skulle hyllas till skyarna utan mer som ett ”runt 80″-spel. Nu blev det ganska exakt så och det var ju synd att jag puttade upp det en poäng, men är ändå nöjd att jag åtminstone har spräckt nollan för i år. Jakten på Jonas har inletts.”
Jonas (gissat snitt 76): ”Jag får väl erkänna att jag inte direkt har koll på The Darkness 2. Jag spelade ettan en bit, mest för att det var svenskutvecklat, men det föll mig liksom aldrig i smaken. Att tvåan ändå lyckats roffa åt sig samma snitt som betydligt namnkunnigare Kingdoms of Amalur är lite imponerande. Kanske var det quad weilding som gjorde det. För egen del blev det tyvärr inga quad points, men jag är i alla fall fortfarande i topp där jag hör hemma.”
Komplett lista och regler för vår Metacritic-tävling.
Ställning just nu: Daniel: 0 p (-) | Fredrik: 3 p (+2) | Jonas: 4 p (-) | Tompa: 2 p (+2)
Heja SKåne.
Har Darkness hemma i spelskåpet. Fyndade det någonstans men har fortfarande inte stoppat in det i släden tror jag.