Vi firar åtta år och för att uppmärksamma det bestämde vi oss för att göra något galet. Inte originellt, men galet. En lista med de 100 bästa spelen. Inte de objektivt bästa spelen, som om de existerar, eller de historiskt viktigaste spelen. Bara de för oss absolut bästa spelupplevelserna.
Tre individuella listor började ta form för ett halvår sedan och genom heta diskussioner, frustrerade känslor och en insikt om hur många fantastiska spel det finns, landade vi här. Listan kommer att presenteras i 11 delar. Tycker du att någon plattform eller genre är underrepresenterad beror det sannolikt på att vi inte har så mycket erfarenhet på just det området eller att vi har olika åsikter om saken. Här kommer del 4 – plats 70-61.
Plats 70 – Worms
Det finns inte många spelserier som fortsatt under så många år som Worms. Sedan det första spelet slog ned som en bomb till PC för 24 år sedan kan vi inte ens räkna på hur många delar som kommit. Efter ett mindre lyckat avstick till 3D-världen hittade serien tillbaka till en mer tecknad stil i 2D för några år sedan, och det är imponerande hur väl konceptet håller än idag. Vi vill dock ändå hålla fram originalet från 1995, för även om det kanske inte ens då var någon helt unik spelidé, är det få spelserier som underhåller så mycket med så små medel. Två eller flera lag med maskar och en uppsjö av mer eller mindre knasiga vapen – mer än så behövs inte för att göra en tidlös klassiker.
Plats 69 – FTL
På Tvspelsdagboken gillar vi rougelikes, en genre vi verkligen sett blomma ut under de senaste 10 åren. En av våra absoluta favoriter i genren är utan tvekan FTL. Du startar spelet med att välja ett rymdskepp, och sedan hoppar du dig fram genom rymden med de ondsinta rebellerna hack-i-häl. Allt eftersom spelet fortskrider får du utkämpa stider mot andra rymdskepp, tackla slumpmässiga events och köpa du uppdateringar till ditt skepp i form av nya vapen och system. FTL är ett av de mest välbalanserade rougelikes som släppts och är utan tvekan lika lätt att komma in i som svårt att bemästra. Att det även har ett av de mest ikoniska soundtracken i modern tid gör ju det hela inte sämre.
Plats 68 – Portal
Portal kom lite från ingenstans när The Orange Box släpptes 2007. Att det där lilla “extraspelet” som bundlades med Half-Life 2, Episod 1 & 2 och Team Fortress skulle visa sig vara ett underbart underfundigt pusseläventyr var vi inte beredda på. Här fanns en riktigt cool portalteknik och en överraskande charmig berättelse som fick oss att dra på smilbanden. Vi lärde oss att ”the cake is a lie” och glömmer förstås aldrig låten som spelades under sluttexterna.
Plats 67 – Assassins Creed II
Vi såg redan i första delen av Assassins Creed att Ubisoft hade något stort på gång. En lönnmördares sandlåda där frihet och kreativitet stod i centrum. Men det var i den andra delen som det mesta föll på plats. Ezio släpptes fri i Italien och med hjälp av sin familj och andra karaktärer skulle han axla rollen som Altaïr hade påbörjat i det heliga landet. Men det var inte bara karaktärerna, miljöerna och spelets frihet som gjorde Assassins Creed II speciellt. Den redan skruvade storyn skruvades till ännu mer och kopplingen mellan nutid och dåtid var helt bisarr, på bästa möjliga vis.
Plats 66 – Flower
Att ens komma på idén till att göra ett spel där man styr ett blomblad är intressant, att lyckas utveckla idéen till att göra ett av de bästa spelen genom tiderna är extremt imponerande. Flower är kort men intensivt- lika mycket en nästan meditativ spelupplevelse som ren underhållning. Det kan tyckas lite banalt, men från sekunden man sätter sig med kontrollen i sin hand och börjar svepa fram längs ängarna med sitt blomblad så är det oerhört lätt att koppla bort världen runt omkring. Flower är ett av få unika spel som försöker hårt att vara konstnärligt och lite flummigt, men som ändå lyckas bibehålla känslan av att vara ett spel lika mycket som en upplevelse, vilket är en imponerande bedrift.
Plats 65 – Gears of War 2
Gears of War levde mycket på sin presentation, ett välgjort coversystem och co-op så klart. Uppföljaren blev dock ett mycket bättre spel på alla punkter. Epic hade finslipat spelmekaniken, storyn var mer välskriven och variationen i uppdragen var markant bättre. Det fanns också en känsla av att vara en del i ett större sammanhang, vilket bidrog till ett större engagemang spelet igenom. Co-op var fortsatt i centrum och multiplayer gjorde ingen besviken med nya “horde mode”.
Plats 64 – Age of Empires 2
Det var under 90-talet som strategispelen till PC visade att de var en genre att räkna med på riktigt. Spel som Command & Conquer, Red Alert, Starcraft och Warcraft 2 satte alla ribban för vad ett kompetent strategispel bör vara. Med Age of Empires 2 lyckades Microsoft pricka rätt på nästan alla detaljer vilket har gjort det till den klassiker det ses som idag. Här fanns en gedigen kampanj, ett välgjort onlineläge och små finesser i formationer och strategier som gjorde att det alltid fanns något taktiskt att finslipa.
Plats 63 – Rock Band
Harmonix hade imponerat tidigare med Guitar Hero, vilket för många av oss i väst kändes helt revolutionerande. När de senare hoppade av den serien och lanserade Rock Band, var revolutionen exakt lika påtaglig. Mängden plastinstrument som skulle få plats i spelrummet ökade och vi fick nu spela tillsammans som ett helt band. Det svettades och skreks, trumpedaler knäcktes och euforin var total. Rock Band lyckades återskapa känslan av att vara i ett band, ett band alla kunde vara med i och ha roligt.
Plats 62 – Dead Space
För oss som älskade Alien-filmerna var Dead Space något av en dröm. Allt började som ett reparationsuppdrag ombord på USG Ishimura, men uppdraget skulle såklart visa sig vara allt annat än normalt. Dead Space lyckades balansera långsam action med skräck på samma kompetenta sätt som Resident Evil-spelen. Att vara isolerad från omvärlden med något skrämmande väntandes runt hörnet. Tyvärr skulle serien sedan fokustestas sönder och samman men vi är tacksamma över att en gång ha fått närma oss känslan av att spela en Alien-film.
Plats 61 – Call of Duty IV: Modern Warfare
Infintiy Ward debuterade med Call of Duty-serien redan 2003 och med en mycket omtyckt uppföljare (2005) blev de en studio att räkna med. I del fyra fick vi för första gången se serien utspela sig i modern tid. Intensiva spännande uppdrag höll oss på helspänn genom hela kampanjen. Men det var i multiplayer som vi fick uppleva en helt ny dimension av lagbaserade online-matcher. Den stora revolutionen stavades P-E-R-K-S. Vi ägnade timmar åt att optimera allt i minsta detalj och jakten på nästa kill streak tycktes aldrig ta slut.
Samtliga delar av listan:
Del 1 Plats 100-91
Del 2 Plats 90-81
Del 3 Plats 80-71
Del 4 Plats 70-61
Del 5 Plats 60-51
Del 6 Plats 50-41
Del 7 Plats 40-31
Del 8 Plats 30-21
Del 9 Plats 20-11
Del 10 Plats 10-6
Del 11 Plats 6-1