Jag älskar Dungeons & Dragons. Jag älskar fiktion i allmänhet och fantasy i synnerhet, och som man kanske anat vid det här laget tycker jag även om mycket om spel – på en dator, på en konsol eller med papper, pennor och tärningar. Idag annonserades ett nytt PC-spel från Wizards of the Coast, förlaget bakom D&D. Se nedan.
Sword Coast Legends utspelar sig i Forgotten Realms – D&D:s ”vanliga” setting. Mer precist utspelar det sig i Sword Coast, vilket är västkusten av Faerûn, vilket är en av kontinenterna på planeten Toril, som utgör den materiella dimensionen i Forgotten Realms. Detta var förstås att göra det mer komplicerat än det behöver vara – alla platser kända från BioWares och Black Isles spel, inklusive Baldur’s Gate, Neverwinter och Icewind Dale, ligger i eller kring Sword Coast. Det är förståeligt för att inte säga oundvikligt att placera mycket av sitt nya material i Forgotten Realms. Personligen ligger min kärlek för D&D i utforskande, upptäckande och mystik, och vid det här laget är det svårt att känna mystik kring Sword Coast hur mycket Wizards än ändrar det mellan olika utgåvor av spelet.
Utöver geografin är det dock mycket med Sword Coast Legends som är intressant. För det första, det är ett nytt, licensierat Dungeons & Dragons-spel. De senaste åren har sett flera uppdateringar (som Baldur’s Gate Enhanced Edition) och nya, egna spel i gammal D&D-anda (senast Divinity: Original Sin eller *ugh* Pillars of Eternity). Men det är något speciellt med just Dungeons & Dragons – det är det första, det ”riktiga” rollspelet. Pokémon är den riktiga monstersamlaren, Red Bull är den riktiga energiläsken och Dungeons & Dragons är det riktiga rollspelet. Ett nytt D&D-spel baserat på den nya, femte utgåvan kan bana väg för flera spel i framtiden.
För det andra, Dungeon Master’s Mode. En Dungeon Master är en spelledare – den som bestämmer och beskriver miljöer och karaktärer, och hur de reagerar på vad pelarna säger och gör. Jag har inte sett tillräckligt av läget för att vara exalterad över dess faktiska funktion i Sword Coast Legends, men jag gillar att det finns och jag gillar att det marknadsförs. Min känsla är att Wizards nu fokuserar på att utveckla verktyg och göra dem funktionella, vilket är precis vad jag vill ha.
Sword Coast Legends ser inte ut att vara det ultimata D&D-spelet, eller ens det ultimata Forgotten Realms-spelet. Men om något är dess rena existens ett gott tecken, och inte bara för de som gillar tabletop role playing. Mekanikerna och idéerna från de klassiska rollspelen tar större och större plats i tvspelsbranschens finrum, vare sig det är rena rollspel eller leveling-system i förstapersonsskjutare, och att kungen av rollspel är tillbaka är något alla som gillar spel har anledning att vara glada över. Med några utvecklare från Dragon Age: Origins-teamet kanske till och med Sword Coast Legends blir riktigt bra.
Jag har försökt smitta av min kärlek för rollspel på övriga på redaktionen. Frexxi verkar dock lite skrajsen för att gå tillbaka till högstadiet. Förhoppningsvis kan jag få upp något här på sidan vad det lider.
PS: För alla kan jag rekommendera att titta på GameTrailers Table Top Adventures. Alla förutom spelledaren var totala nybörjare i första episoden, men har över sessionerna lärt känna både spelet, sina karaktärer och sitt mer explicita jag. Om inte annat är det ett skönt gäng med roliga personligheter som har kul framför kameran. Enjoy!