Alla som gillar att spela online, förfölja sina vänner, köpa nedladdningsbara produkter eller bara avskyr att inte vara uppkopplad på sin Playstation 3, har under de senaste dagarna slitit sig i håret av förtvivlan. I vågorna av externa attacker mot Sony, på grund av sin tvist med en hacker i synnerhet, har internet svämmat över med spekulationer och konspirationsteorier. Det enda vi vet säkert är att allt inte står rätt till i Playstations onlinevärld.
Igår postade Patrick Seybold som går under titeln Sr. Director, Corporate Communications & Social Media ett inlägg på Playstation.blog där han mer eller mindre ber om ursäkt för det som pågår och menar att man bygger om systemet för att öka säkerheten. Han säger med andra ord inget specifikt alls. Och i ett klimat där folk kräver insyn i allt som pågår i världen har detta inte mottagits speciellt väl.
IGN postade artikeln PSN Blackout: We Want Answers där de diskuterar situationen och resonerar kring huruvida PSN-användarna borde kräva någon typ av ersättning för den här röran. Även om PSN är gratis förväntar sig användarna att systemet ska fungera – med all rätt. Det är onekligen ganska tveksamt för ett företag i Sonys storlek att inte ge någon som helst indikation på när tjänsten ska börja fungera igen och om de faktiskt kommer att ersätta sina kunder med något på något vis. Vissa kanske ser det här som ett lyxproblem men för spelare som precis slängt i sitt exemplar av Mortal Kombat förstår vi om frustrationen är hög.
Man ska heller inte glömma bort att det finns ytterligare en aspekt att beakta kring denna attack, och det är alla PSN-användares person- och kontouppgifter. Vad är det för information som lagras i dessa onlinetjänster och vilket ansvar tar Sony om just dina kreditkortsuppgifter skulle vara vift just nu? Att de inte har uttalat sig kring detta betyder förmodligen att det inte är någon fara eller i värsta fall att de inte är helt säkra på alla omständigheter ännu. Det känns sällan helt bra i magen när den här typen av uppgifter kan ha fått fötter…
Om nu alla de här problemen enbart beror på externa attacker låter vi vara osagt men tydligen har Sony (oavsett orsak) extremt svårt att hantera situationen. Både ur ett tekniskt perspektiv men också ur ett PR-perspektiv. Vill ni ha lite rolig läsning rekommenderar vi starkt kommentarerna till IGN:s artikel. Vår personliga favoritreaktion var: ”I just want a hug when it’s all over”.