I tisdags släpptes betan för Battlefield: Hardline. Jag har länge varit skeptisk mot det nya upplägget för denna spinoff men vill ändå ge det en chans. Hardline är uppbyggt kring polis- och tjuvkonceptet som blev väldigt populärt i och med exempelvis Payday-serien. Det nya konceptet gör att man flyttat fokus från fordon och stora kartor till mindre kartor och eldstrider i mindre format. I betan finns spellägena Heist, Hotwire och Conquest.
Heist är kärnan i Hardline och också det som har mest potential. Här är det poliser mot tjuvar där båda lagen hela tiden har ett tydligt mål att jobba mot. Jag tyckte först att det var lite halvkul men tappade intresset ganska snart. Här finns inte de så kallade ”Battlefield moments” som jag upplevde i Bad Company 2 eller Battlefield 3 och jag inser att jag verkligen saknar fordon och det storskaliga kriget. Conquest känns också det rätt trist utan alla fordon och Hotwire, där man ska stjäla fordon för att få poäng, förstår jag mig inte på alls faktiskt. Det är ett av de tråkigaste multiplayerlägena jag har spelat på många år. Vi får se hur hela spelet blir, där finns det fler spellägen (alla spellägen) som kanske kan höja upplevelsen. Jag håller dock mina tummar för Battlefield 5 och det nya Star Wars-spelet istället.