Retro, nytt och allt däremellan.

Dag 61: Mirror’s Edge 2 – att vara eller inte vara?

Rundorna kring Mirror’s Edge 2 fortsätter i vanlig ordning. Ska det komma ut en tvåa eller inte? Är Mirror’s Edge ett tillräckligt starkt varumärke för att ödsla tid på det? Ska man bygga vidare på samma koncept eller krävs det nått nytt för att locka fler konsumenter till produkten? Vad tänker DICE och Electronic Arts egentligen göra? Dessa frågor är helt klart diskuterbara och idag publicerade CVG en artikel där Frank Gibeau på Electronic Arts meddelade att 1. Mirror’s Edge 2 är inte nerlagt. 2. Man jobbar på hur man ska föra serien tillbaka på bästa tänkbara vis.

Att Mirror’s Edge var ett spel fyllt med nytänkande är det nog inte många som skulle argumentera mot. Men det hade också sin beskärda mängd brister vilket gjorde att kritiken inte blev överväldigande positiv. Debuten kan väl knappast ses som en kommersiell flopp då det har sålt runt 2 miljoner till alla möjliga plattformar (enligt wikipedia) men EA hade nog större förväntningar än så. Och Gibeau är tydlig med att det är en hit man letar efter med tvåan. Hur den här sagan än slutar ser jag fram emot en tvåa, om än med en hälsosam nypa skepsis.

Ettan var inte ett fantastiskt spel men hade onekligen något speciellt. När jag såg den här trailern för första gången fick jag rysningar. Nu hoppas jag att tvåan kommer att ge mig det också men samtidigt leverera en bättre slutprodukt.

2 kommentarer

  1. Daniel

    Visst fanns det brister, men vad gjorde det när det var kärlek vid första ögonkastet. Kritikerna kan gå och dra något gammalt över sig. Spelkonst, spelglädje, spelkärlek och…nåväl… en del frustration var det väl också, men orka tänka på de bitarna…. 😉

    Ett av få spel jag spelat igenom två gånger och funderat allvarligt på att spela igenom en tredje gång. Skulle jag göra en lista med de 20 bästa spelen den här generationen skulle definitivt peta in Mirror’s Edge där.

  2. Jonas

    ME var rätt skönt, men det största problemet med spelet var ju att det blev alldeles för mycket trial & error. Motorn var ju byggd för att man skulle ha ett skönt flyt i spelandet, men när man var tvungen att spela om vissa delar 20 gånger för att lära sig exakt vart alla fiender står, hur man skall springa och hur man ska vända sig så förstörde ju det spelupplevelsen enormt mycket.

    Bra idé, men mindre bra genomfört, speciellt bandesignen.