Idag är den sista dagen av Game Developers Conference som pågår i San Francisco. Även om den på många sätt är en intern angelägenhet för utvecklare är det också en period då det dyker upp en del nyheter på spelfronten. Knappast av E3-format men dock. En rolig nyhet är att svenskutvecklade Minecraft drog hem ett fint pris som bästa oberoende spel under mässan. Vissa skulle väl diskutera hur mycket av ett spel det faktiskt är men vilka är vi att peka finger.
GDC innebar också en trailerdeubut från den amerikanska utgåvan av Catherine (spelet är redan släppt i japan). Spelet som har utvecklats av Atlus beskrivs som ett action-äventyr-pussel-spel av det mer konstiga slaget. Och det är inte speciellt förvånande med tanke på att Atlus tidigare gett oss Persona-serien, som var allt annat än traditionella rollspel. Trailern är i varje fall ordentligt läcker på det där speciella japanska viset. Så här ser den ut:
Catherine ska släppas i USA under sommaren till Playstation 3 och Xbox 360. När och om det släpps i Europa är oklart men för playstation-ägarna spelar ju det inte så stor roll. Med lite tur är det regionsfritt till xboxen också.
För den som inte går loss på samma tokigheter som jag gör kanske lite flerspelarlägesfilm från Resistance 3 ligger bättre i munnen. GDC levererar på den punkten också. En massa XP och killstreak-bonusar blir det men det har ju fungerat bra för andraspelserier, så varför inte!? Ta en titt på det här klippet: