Välkommen till Operation Shmup där planen är att rangordna så många shoot ’em ups jag bara orkar. Placering i listan avgörs helt och hållet av hur roligt jag tycker spelet är idag, inte om det på något sätt är historiskt viktigt eller om det var imponerande för sin tid. Jag är definitivt ingen expert i genren men ett stort fan. Dags för spel nummer 12 –Harmful Park till Sony Playstation.
I Harmful Park vaknar en nöjespark upp på en minst sagt dålig sida. Parkens attraktioner och djur har av någon anledning blivit ondskefulla och bestämt sig för att göra uppror mot dess besökare. Jag råkar vara en av dem. Det blir nu upp till mig att undersöka varför allt gått så snett och vem som ligger bakom all den här galenskapen. För det är precis vad Harmful Park är – smått galet.
Utvärderingen
Till en början kändes Harmful Park mest som en charmig shooter eller en Cute ‘em Up som det brukar kallas i det här utförandet. Den glada och färgsprakande grafiken, den för temat passande musiken drog mig in något men fick mig inte direkt att fastna. Men efter att ha spelat betydligt längre var det bandesignen, sättet spelet hanterar power-ups på och utvecklaren, Sky Think Systems enorma sinne för detaljer som gjorde mig helt beroende.
Harmful Park har till att börja med ett Easy-läge som på ett bekvämt sätt lär en grunderna i spelet som fiendens mönster och annat du behöver ha bra koll på innan du ökar svårighetsnivån. För steg upp till Normal är ganska stort och i varje fall för min egen del behövde jag en lugnare väg in i spelet. Jag är alltid tacksam för utvecklare i den här genren som faktiskt verkar genuint intresserade av att lära ut mekanismerna. Inte bara är det enklare utan continue-systemet är även det mer förlåtande på Easy.
Power-up-systemet är också ganska grundläggande. Du kan välja mellan fyra olika vapen, fritt när du vill. Det är vanliga skott, målsökande godisar, tårtor som gör stor skada och eller någon slags läsklaser. Ja, du fattar temat. Dessa levlas sedan upp individuellt och du kan antingen försöka levla upp fler vapen eller hålla dig till något du gillar. Fördelen med detta system är att om du dör och förlorar ett upplevlat vapen, kan du byta till något annat som du lagt resurser på. Så med lite taktik blir det lättare att komma in i matchen igen efter ett tappat liv. Smart.
Banorna är precis lagom långa och nivån av utmaning stiger i lagom tempo genom spelet. Temat på varje bana följer idén om en nöjespark, så det kan vara allt från karuseller till djur till mat. I slutet ska du ta hand om en boss, den ena konstigare än den andra. Efter att ha spelat ett tag börjar man lägga märke till alla små detaljer kring vad fienderna håller på med och vad som händer i bakgrunden, allt skapar ett stort leende på mina läppar och spelet lyfter något enormt.
Jag trodde som sagt från början att Harmful Park skulle vara okej, men inte mer. Efter flera timmars nötande kan jag lugnt säga att det var länge sedan jag hade så roligt med en shooter. Kontrollen är tajt, power-up-systemet lätt att förstå och att använda taktiskt – speciellt med tanke på att varje vapentyp också har sitt eget specialvapen. Svårighetsgraden är nästan perfekt och om du börjar tröttna på att nöta banor finns också en score-attack som inte är för den lättskrämda. Det erbjuds till och med några minispel som även dessa har sin charm. Harmful Park är en riktig jäkla pärla.
Samtliga spel rangordnade
- UN Squadron (Super Nintendo)
- Gate of Thunder (PC Engine CD)
- Batsugun (Sega Saturn)
- Super Star Soldier (TG16/PCE)
- Android Assault: The Revenge of Bari-Arm (Sega CD)
- R-Type Leo (Arkad)
- Harmful Park (PSX)
- Trouble Shooter/Battle Mania (Sega Mega Drive)
- Aero Fighters 2 (Neo Geo)
- Star Parodier (PC Engine CD)
- Summer Carnival ’92: Recca (Famicom/NES)
- Habroxia (PS4)