2019 är nu över och det är återigen dags att summera året. I vanlig ordning har vi inte spelat allt vi hade önskat men så är det varje år. Tittar vi på året generellt känns det spontant som ett mellanår, eller som ett år innan det är dags för nya konsoler. Men när vi granskar året lite hårdare sticker ändå en hel del spännande titlar ut ur mängden. Nog sagt, här kommer tvspelsdagbokens favoriter från 2019. GOTY!
#8 Demon’s Tilt
Demon’s Tilt hade inte funnits på vår radar förrän det släpptes sent 2019 och det kändes långt ifrån givet att en nostalgitripp som kombinerar flipper, schmup och hack’n slash skulle bli en succé. Flipperbordet är uppdelat i tre distinkta delar, alla med unika utmaningar och bossar att besegra. När man börjar spela studsar kulan mest runt i ett färgglatt kaos men inom kort går det att lära sig vad som triggar bossarna och hur man bäst undviker bullet hell-vågorna. Ganska snart är du mitt i det där härliga flipperruset där poängen bara skenar iväg och nästa high score inte är långt borta. Lite tunt med endast ett bord till godo men det räckte för att vi skulle fastna. Sa vi att spelet har galet bra musik också?
#7 Outer Worlds
Alla spel behöver inte vara över 100 timmar långa och ha en större öppen värld än vi någonsin tidigare sett. Därför var det rätt befriande när Obsidian Entertainment utannonserade att The Outer Worlds skulle bli en mer fokuserad RPG-upplevelse. The Outer Worlds kanske inte hade den största budgeten och var det mest finslipade RPG:et någonsin men det hade en bra känsla av att vara old school på rätt sätt och vi fick lära känna intressanta karaktärer med ytterst välskriven dialog. Ett humoristiskt rymdäventyr vi gärna ser mer av i framtiden.
#6 Void Bastards
Vad händer om du kombinerar Bioshock, Rouge Legacy och FTL? Man får Void Bastards så klart. Att agera slumpgenererad rymdfånge satte oss på prov direkt. Vi fick lära oss att hushålla med bränsle och mat samtidigt som vi noggrant tvingades planera vår rutt på bland galaxens alla faror. Vi fick också känna stressen av att syret var på väg att slut eller bli överrumplad av på tok för svåra fiender innan du levlat upp dig ordentligt. Att hela tiden göra rätt avvägning för om du skulle stanna kvar ombord ett skepp för att roffa åt dig alla resurser eller bara göra en hit n’ run för de viktigaste gjorde Void Bastards till en mer nervkittlande upplevelse än vi först kunnat ana.
#5 Tetris 99
Förra årets bästa spel som tyvärr inte hann med på vår lista var Tetris Effect. Som plåster på såret kommer här istället Tetris 99, ett alla-mot-alla Tetris som Nintendo valde att släppa i våra knän från ingenstans. Lite som ett skäl till att få oss att prenumerera på deras online-tjänst. Tetris 99 är mer Tetris och det är riktigt bra Tetris. Dessutom skapar det faktum att du tävlar mot en massa andra människor en nerv som lyfter allt en extra nivå. Smart lockbete Nintendo, smart lockbete.
#4 Bloodstained: Ritual of the Night
Vi är alla överens om att Castlevania: Symphony of the Night är ett av världens bästa spel. Att Iga med hjälp av kommunala pengar valde att göra en spirituell uppföljare fick oss att dregla av längtan. Sen visade det sig att utvecklingsprocessen var kantad av problem vilket fick oss att dämpa förväntningarna – ordentligt. Det var nog en bra sak för när Bloodstained sedan dök upp visade det sig var inte bara kompetent, utan en värdig uppföljare utan att för den delen vara bättre. Men samma knasigheter finns här, det finns en rad olika system att dyka ner i, och fienderna är minst lika bisarra som de någonsin har varit. Klockrent.
#3 Outer Wilds
Outer Wilds är inte likt något du spelat tidigare, det kan jag nästan lova. Att knappt få någon vägledning eller introduktion spelet är inte något vi är vana vid idag. Inledningsvis är Outer Wilds lika magiskt som det kan bli frustrerande om du inte hittar de ”rätta ledtrådarna”. Men när du för första gången lämnar planeten med ditt rymdskepp och ger dig ut på upptäcktsfärd i ett okänt solsystem uppstår en känsla som inte går att jämföra med något annat. Här finns inga inventorys, ingen karta fylld med symboler, inget loot, ja inte ens några vapen faktiskt. Du kan aldrig ana vad som hände sen är ett uttryck vi tröttnat rejält på i media det senaste decenniet men i Outer Wilds stämmer det faktiskt. Ladda upp med lite tålamod och du kommer inte att ångra dig när du väl upplevt Outer Wilds.
#2 Control
Control känns på flera sätt som det spel finska Remedy velat göra under lång tid. I Control kombinerar de berättande och stämning från Alan Wake med förfinat gameplay från Max Payne och Quantum Break på ett riktigt snyggt sätt. Miljöerna förstörs snabbt, partikel efter partike,l likt lobbyscenen från Max Payne och med din telekinesis skickar du enkelt iväg både möblemang och fiender i en handvändning. Välgjord action i alla ära men det är faktiskt uppbyggandet av världen, det konstiga berättandet och estetiken som står mest och bäst i strålkastarljuset den här gången.
#1 Slay the Spire
Det känns lite konstigt att utse ett spel som funnits så länge i Early Access till ”årets” bästa spel, vi har ju spelat fantastiska Slay the Spire i flera år vid det här laget. Men även om det var alldeles utmärkt redan i utvecklingsstadiet, så var det ju faktiskt först i januari 2019 som spelet fick sitt officiella släpp.
Slay the Spire är en klassisk rougelite där du med hjälp av kort, som fungerar som dina attacker, försvar och förmågor skall kämpa dig upp genom ett torn och på vägen slåss mot otaliga fiender, tackla slumpmässiga event och ta dig an svettiga bossar. Men det är inte bara de distinkt olika karaktärerna som erbjuder ett oslagbart omspelningsvärde – utan även mängder med olika korttyper, förmågor och modifierare som gör att varje runda känns unik och bjuder på oväntade och underhållande överraskningar. Ibland är det uppförsbacke från första kortet, och ibland får man otroligt spännande kombinationer som gör att man känner sig helt oslagbar. Slay the Spire är dock överlag föredömligt välbalanserat och då utvecklarna fortfarande lägger till nytt material bådar det gott för att spelet kommer locka till många långa spelsessioner även i framtiden.
Årets Spel 2019 för oss blir ett spel som vi njutit av långt innan året faktiskt började, och som vi förväntar oss att fortsätta njuta av långt in i framtiden – Slay the Spire är helt enkelt en av de bästa roguelites på många år!