2017 var en riktig rökare till år. Med spel som Persona 5, Breath of the Wild och Yakuza 0 var det svårt att se hur 2018 skulle kunna mäta sig. Men faktum är att det här året inte heller legat på latsidan och vi fick se både små och stora titlar ramla in till olika plattformar. Även om vi i vanlig ordning inte spelat allt (Tetris Effect och Red Dead Redemption är uppenbara fall) och måste råda bot på det nästa år har vi lyckats samla ihop åtta titlar som gjorde starka intryck på oss. Varför just åtta? Jo, för att vi firar åtta år när klockan slår över till 2019! Vi kommer att uppmärksamma detta med en galen lista under nästa år, men mer om det senare. Här kommer tvspelsdagbokens favoriter från 2018.
#8 Gris
I mitten av december efter alla AAA-spel dundrat in med buller och bång hittade en spansk indie-titel ut på marknaden. GRIS är ett plattformsäventyr i 2D där du tar på dig rollen som en ung tjej som precis förlorat sin röst. När spelet inleds befinner hon sig i en helt svartvit värld och till tonerna av ett sagolikt bra soundtrack blir det sedan din uppgift att färgsätta världen igen. Mellan raderna finns också en berättelse om hur vi hanterar rädslor och hur vi antingen kan fly från dem eller omfamna dem och bli starkare som person. GRIS blev en kortare men fin upplevelse som stack ut ur mängden under 2018.
#7 Celeste
Celeste kan vid en första anblick tas för ett nytt Super Meat Boy. Här finns dock en betydligt mer allvarlig berättelse om att hantera sina känslor som får ta överraskande stor plats. Huvudkaraktären Madeline bestämmer sig för att ta sig upp till toppen av Celeste-berget trots varningar från omgivningen och en resa fylld av hinder tar sin början. Timing och precision är de viktigaste ledorden i Celeste och med pixelperfekta hopp och andra färdigheter kämpar du dig uppåt mot toppen. Celeste är svårt men nästan alltid rättvist, vilket gjorde det till en av årets starkaste upplevelser.
#6 God of War
Kratos återkomst blev bättre än väntat och vi var många som blev överraskade över Santa Monicas beslut om att introducera både RPG-element och ett nytt kameraperspektiv i 2018 års uppföljare. Kratos blev helt plötsligt en karaktär man blev mer nyfiken på och det fanns en berättelse värd att hänga med i. Roligast var dock det nya RPG-systemet och att slunga iväg stridsyxan för att sedan återkalla den på kommando.
#5 Yakuza 6: The Song of Life
Yakuza Zero var något unikt i att det återintroducerade världen till Yakuza-serien. Och precis som för många andra hade vi följt serien från sidlinjen innan Zero sög oss in. I år släpptes två Yakuza-spel, sexan och remaken av del två i form av Yakuza Kiwami 2. I ärlighetens namn är Kiwami 2 det bättre spelet men det betyder inte att det nya äventyret även det briljerar. Här får vi följa en mogen Kiryu i modern tid med allt vad det innebär. Förbered er på våld, intriger och japanska galenskaper i all dess storhet.
#4 Return of the Obra Dinn
Lucas Pope, skaparen av det fantastiska Paper’s Please är tillbaka med ett visuellt slående mordmysterium. Spelets grafiska stil är helt jäkla underbar, musiken återhållsam men dramatisk och att lösa mordgåtor i stil med Cluedo ombord på skeppet är verkligen utmanande. The Return of Obra Dinn visar åter igen att en person med en bra idé kan skapa en unik upplevelse som alla borde uppleva.
#3 Astro Bot Rescue Mission
Vem hade trott att ett på vissa sätt traditionellt plattformsspel skulle ta oss med storm i år. Speciellt när Nintendo-loggan inte ens fanns i närheten av produkten. Och vem hade trott att det var i VR som det här spelet skulle uppenbara sig. Men Astro Bot visar att VR inte behöver vara en 15 minuter långa ”upplevelser” utan ett gediget spel som utnyttjar formatet på bästa vis till att skaka liv i den tredimensionella plattformsgenren. Vi skulle vilja påstå att Astro Bot på egen hand nästan motiverar ett köp av Playstation VR – nästan.
#2 Marvel’s Spider-Man
Inte sedan Spider-Man 2 från 2004 har vi haft så roligt som med Marvel’s Spider-Man. Det lyckas kombinera det mesta som krävs av ett superhjältespel i en öppen värld. Att få svinga omkring med Spindelmannen i New York känns som en dröm, hans fånigt kaxiga attityd är intakt och slagsmålen får oss att le av upphetsning. Våra barndomsfantasier fick levas ut och vore det inte för de något enformiga miniuppdragen som så ofta plågar spel i öppna världar skulle Spindelmannen ha klättrat upp till första plats.
#1 Dead Cells
Till en början kändes Dead Cells som ett evigt nötande. Tills nyanserna i spelet började klarna och våra taktiska hjärnor började arbeta. Då började vi också ta oss längre under varje runda, mörda bossar och öppna upp nya världar. Helt plötsligt var Dead Cells en perfekt balans mellan utmaning och belöning. Varje insamlad Cell tog oss steget längre ner i den typ av beroende som vi inte varit med om sedan Rogue Legacy. En Rouge-lite när den är som bäst och enligt oss det bästa spelet i år.
Under nästa år kommer vi jobba på som vanligt med artiklar av olika slag och dessutom ge oss på det idiotiska uppdraget att lista de 100 enligt oss bästa spelupplevelserna. Men innan dess vill vi önska alla ett riktigt gott nytt år!