Det finns massor av saker jag associerar med The Legend of Zelda. När det släpptes i Europa hade jag hunnit fylla 11 år. Guldkassetten imponerade stort på mig, det gjorde den lilla grönklädda äventyraren Link också. Zelda var äventyret man bokstavligen ville vara en del av. Kassetten hade ett inbyggt batteri som gjorde det möjligt att spara. Spara! Alla förutsättningar var perfekta och äventyret skulle visa sig lika dramatiskt som storslaget. Det var fullt med pussel, gömda objekt och nagelbitande fighter. The Legend of Zelda var för mig då, det perfekta äventyrsspelet.
Att hoppa tillbaka in i den här typen av barndomsminnen kan vara problematiskt. Nu är ju inte Zelda någon direkt isolerad händelse. Det har kommit en rad av uppföljare som alla på något vis hittar inspiration från del ett. Självklart har jag även spelat originalet på andra plattformar sedan 1987. Men det är andra gången i mitt liv som jag har klarat spelet och jag kan lugnt påstå att det var en fantastisk upplevelse den här gången också. Visst, världen kändes inte lika stor, striderna kändes mer repetitiva och min perception av vad spel kan vara är idag väldigt annorlunda. Men Miyamoto och Tezuka satte en standard som konkurrenterna (och dom själva) än idag har svårt att leva upp till, det märks tydligt.
Att få navigera Link i Hyrule är en fröjd. Varje gång jag hittade nya hjärtan, dödade minibossar för ännu en del av min Triforce väcktes minnen till liv. Många ”ja, just ja” och ”ah…” mumlades under mitt spelande. Min nyfikenhet att få återuppleva äventyret jag tog mig an på åttiotalet tycktes lika stark som nyfikenheten var att då få uppleva äventyret för första gången. Frustrationen att gå vilse i spelets nionde och sista grotta likaså. Men när jag till sist lyckade skjuta en silverpil i Ganon och rädda prinsessan Zelda var lyckan total. Kanske inte på samma nivå som för elvaåriga jag men nära nog. Nu återstår bara frågan om jag ska orka ta mig igenom dem lite svårare runda två av The Legend of Zelda för första gången i mitt liv? Jag har mer tålamod idag men samtidigt ett betydligt större lager av spel, vissa problem i livet kvarstår.
Testat på | Årgång | Tillgänglighet | Nostalgi | Realitet |
Nintendo Entertainment System | 1986(Jap) 1987(Eur/US) | Ganska vanligt | 5/5 | 5/5 |